Vezérlés, motorfelújítás, generálozás Vezérlés, motorfelújítás, generálozás

A vezérlés része a vezérműszíj vagy lánc, amelynek meghibásodása/elszakadása a motor súlyos károsodását eredményezi. A gyártó által meghatározott időközönként elengedhetetlen a cseréjük. 
Haladéktalanul keresse fel szervizünket, ha az alábbi jeleket észleli gépjárműve vezérműszíján: 
  • Olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra, 
  • Repedések láthatóak a szíj fogárkaiban, 
  • Fogak sérültek, deformáltak, 
  • Szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak, 
  • Szíj széle sérült, deformált. 

Mit kínálunk? 

Szervizünkben a csereintervallumtól függetlenül is megvizsgáljuk motorja vezérlését, hiszen az igénybevétel módjától függően akár idő előtt hibákat vehetünk észre a vezérműszíjon. Ha kétség merül fel az állapotát illetően, azonnal cserét javaslunk, hiszen a későbbi meghibásodás okozta károk jóval nagyobb anyagi megterhelést jelentenek, mint a vezérlés cseréje.
Minden esetben odafigyelünk arra, hogy az Ön járművébe csak a megfelelő típusú, magas minőségű, odaillő alkatrészek kerüljenek – így a csere biztosan a kívánt eredményt hozza meg.
Ha már megtörtént a baj, akkor is megoldjuk a problémáját. Vállaljuk a motor teljes felújítását, generálozását is – gépkocsija ismét üzemképes, tökéletes állapotú lesz. 

Miért fontos? 

A vezérműszíj elhasználódása üzemzavarhoz, elszakadása súlyos motorkárosodáshoz vezethet. Már olvasni sem jó, átélni még kevésbé: dugattyúk törése, szelepek görbülése és törése, hengerfejek sérülése, sőt, extrém esetben a motorblokk repedéséhez töréséhez is vezethet. E problémák orvoslása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere (vezérműszíj, feszítőgörgő, vezetőgörgő, vízpumpa) árát.
Jó tudni! A vezérműszíj elszakadása nem egy folyamat. Az egyik pillanatban még az úti célja felé autózik, a következő pillanatban pedig az út szélén áll járművével, a motorban pedig több százezer forintos kár keletkezett.
Ezért elengedhetetlen a gyártó által megadott kilométer- vagy időintervallumban a vezérlés cseréje.

Vezérlés kisokos 

Miért felelős a vezérlés a motorban?

A főtengely hajtja a vezérműszíjat, amely a vezérműtengelynek adja tovább az energiát. Utóbbi vezérli a szelepek nyitását és zárását, így a motor helyes működését. Dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút, a mai korszerű motoroknál a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja. 

Miket kell cserélni a vezérlés cseréjekor? 

A vezérlés részei a vezérműszíj, a feszítőgörgő és sok esetben egy vagy több vezetőgörgő is. Azonban a szíj által meghajtott alkatrészek is nagy terhelésnek vannak kitéve, a magas forgási sebesség, a rezgések és a szélsőséges hőmérséklet leronthatja ezek működését, így amennyiben nem cseréljük ki ezeket a vezérlés cseréjekor, később károsíthatják az új vezérműszíjat is.
Emiatt technológiai előírás, hogy a szíjcserekor a szíjfeszítő- és vezetőgörgők mellett a vízpumpát is cserélni kell. Az alkatrészek vezérműszíjjal együtt történő cseréje megbízhatóbbá teszi a motor működését, így növeli a jármű menetbiztonságát. 

Milyen időközönként kell cserélni a vezérlést? 

A gépkocsi gyártója a javasolt karbantartási időközöket km-ben vagy naptári egységben adja meg. A javasolt időközöket szigorúan be kell tartani a fogasszíj-szakadás és az ezzel járó esetleges motorkárosodás megelőzése érdekében.
Meggondolandó! Idősebb használt autó vásárlása esetén érdemes lehet a vezérlés cseréje, hiszen sajnos előfordulhat, hogy autónk kilométerórája nem a ténylegesen megtett kilométereket mutatja – így pedig nem tudjuk betartani a gyártó által megadott intervallumot.
Ritkán használt autó esetében is érdemes 5-6 évenként cserélni, hiszen az alkatrészek terhelés nélkül is öregednek – viszont ilyenkor nehezebb észrevenni a hibákat. 

Mit vizsgálnak a vezérlésen?

Szervizünkben szerelőink minden alkalommal több pontot vesznek figyelembe a vezérlés vizsgálatakor: 
  • Eredeti a szíj, vagy már kicserélt. 
  • Mikor cserélték utoljára, és az ajánlott kilométer-teljesítmény után történt-e a csere. 
  • Milyen állapotúak a vezérműtengely-meghajtó egyéb alkatrészei: a szíjfeszítő, a szíjtárcsák és a többi, a fogasszíj által hajtott másodlagos alkatrész, főként a vízszivattyú. Amennyiben ezek állapota nem kifogástalan, a lecserélt szíj élettartama lerövidül. 
  • Motorsérülés ellenőrzése – Még abban az esetben sem teljesen biztos, hogy motorsérülés következett be, amikor a szíjszakadáskor ezt a gyártó valószínűsíti, ezért a hengerfej leszerelése előtt minden egyes hengerben ellenőrizni kell a sűrítési végnyomást. 
  • A szíj fogazata – csak a kifogástalan állapot az elfogadható. A trapéz alakú, a legömbölyített és a módosított legömbölyített fogazatú szíjak nem cserélhetőek fel egymással. 
  • A szíjat nem szabad erővel elcsavarni, belülről kifelé hajtani vagy 25 mm-nél kisebb sugárban meghajlítani. 
  • A szíjtárcsák és a bordáskerekek jól vannak-e beállítva. Ha kétség merül fel a szíj állapotát illetően, azt ki kell cserélni! 

Az én autómban vezérműlánc van, azt is cserélni kell 5 évenként? 

A vezérműlánc „jelzi”, ha cserére szorul. Szakértő szerelőnek egyértelmű a lánc enyhe, majd erősödő csörgő hangja alapjáraton és terhelés alatt is. A vezérműláncok élettartama lényegesen hosszabb, és egyes típusoknál nincs megadva csereintervallum sem.